söndag 15 april 2012

Att lära sig köra bil som vuxen

Wassapp?
Allt bra hoppas ja, o om inte, hoppas ja att de blir't ^^

De har gått ett par dar sen sist o först tänkte ja skriva o säga att dente har hänt så mkt, men insåg att de va lögn...
De har hänt nå TOKSTORT! *nickar*

Ja har kört bil!
JAG!!
JAG satt bakom ratten o KÖRDE!

Först på en parkering (tror ja skrivit om de förut när de va, eller?)
Åttor, fram å tebax, prova o parkera o svettats när de kom en annan bil som OXÅ skulle övningsköra.

Mamma o ja satt å vråla åt varandra i bilen (av olika anledningar. Hon i skräck o ja av panik!)
Sen vart vi sams (när bilen stannat) hahaha



Förstår henne när hon säger att hon tror att "alla vet vart blinkersen sitter, o visst fan kan alla växla utan å titta på växelspaken" för hon har haft körkort sen 1800aldrig o kan dedär automatiskt, men de kan inte jag.

Vi försöker lösa våra konflikter på ett lugnt å sansat sätt nu... ;) *skrattar*
Sen i fredags kom hon o hämta mig!
För ja skulle övningsköra för tredje gången i mitt liv *livrädd*
(och till er som inte förstått detta så är jag en vuxen kvinna utan körkort. Jag har *HADE* aldrig tankat, aldrig dragit på en blinkers, aldrig brytt mig om vilken pedal som e vilken i en bil)

Vid Ekeby stannade hon o klev ur, satte skylten i bakrutan o så böt vi stolar.
Jag hade hjärtat inkörd i ena halsmandeln *tro* kunde inte andas o spände mina ben/fötter så mkt att jag har träningsvärk idag (söndag jo)
Men de va SÅ värt de!

Körde från Ekeby kyrka o hem te mamma o pappas hus.
Gjorde säkert tusen fel efter vägen, va spänd som en fjäder o kunde satt mig o grinat där å då, men de gick bra.
Inga roadkills, inga smällda trän o förutom kanske lite whiplashskador (efter alla osnygga ryck/inbromsningar efter vägen) så vare ju kanonbra *tycka*

Mamma va mindre impad!

Tog en tur me Elvis o sprang lite i skogen.
Där vi sprang har ja inte sprungit sen ja va liten..
Tror jag sakna't!



Sen skulle ja få skjuts hem, men mamma fråga om ja kunde köra.
Jag vart glatt förvånad o såg bara raksträckan framför mig, så ja sa ja!

Hinner åka tjugo meter, så kommer mamma på att vi ska stanna å hämta posten.
Så åker vi fyrtio meter till, då kommer de en stoppskylt...
Mamma blir arg (igen) för att ja stanna för tidigt, å för att ja sen rullade fram sista biten för sakta, för att ja gavna en whiplashskada andra gången ja stampa ner bromsen i bott o sen för att ja fick panik av att de kom bilar o för att hon skrek :S

Galen situation, men vi kom iväg utan större problem.
Hinner känna mig smått mallig att ja kan växla utan att titta på växelspaken, när mamma säger att ja dratt i femman ist för trean :O
Jamen ja kan väl inte va bäst jämt eller?

Då säger hon att ja ska svänga in på macken!

Svänga?

Blinka?

"Koppla ur", bromsa lite, ta mig framåt, svänga, gasa,å framför allt, inte köra PÅ nån/något!!!

Fick kortslutning, sen skäll av mamma för att ja va "så jävla långsam" men när ja svängt höger, sen vänster, kört fram te pumparna o överlevt, släpper min mentala koma av att ja hör nån ge upp ett glädjetjut a´la brunstig älgko!
De va ja själv som yla, för ja va så jävla bra!

Nu skulle ja lära mig o tanka, men ja va så speedad att ja inte sprängt oss alla i luften (typ actionfilms stuk) så ja minns inte va de va för bensin eller hur man fick upp den lilla luckan där slangen skulle in, men vem bryr sig?
Ja GJORDERE! *låter som Rapunzel i filmen Trassel*

Sen glider vi iväg, ja e glad i ca sju meter.
Där vare ett stopp till.
Hoppar, rycker, soppatorskar o ger mamma minst fem arga rynkor...
Sen säger hon (smått högljutt) "ÖKA!"

Jamenvaf... Vadå öka? Biljäveln DÖR ju!
Släpper kopplingen lite för fort (kan väl hända alla) o den dog, sen igen o de känns som att den ALDRIG kommer åka, just för att hon skriker åtme..

Förklarar detta, o de går bättre.
Åker, åker, åker o sen kommere en BIL bakom mig!
Å den kör NÄRA (nästan så man hörde föraren flåsa mig i nacken)
Jag börjar skrika.

Mamma va måttligt imponerad...

Överlevde två omkörningar (DE körde om mig, inte tvärt om)
Kommer fram te Kumlaskylten o DÖR nästan av panik.
VA SKA JA GÖÖÖÖRA!!???

Blinka, håll höger, sakta ner lite.. "HÅLL HÖGER SAJA!"
Sväng... sväng, BRAAAAA!

Ja ler som en belåten katt o börjar nästan spinna, då kom de en rondell!
Jaha?
Vafan gör ja nurå?

Sväng! Håll koll på de andra bilisterna! Blinka ut!

De enda ja hade svårt me där, va o hålla koll på de andra bilisterna..
De kom ju för fan överallt o DE blinka inte!
Å sen vare ju de där me o hålla sig på sin sida i rondellen...
O dendär stenkanten som liksom ligger RUNT rondellen...

Aja, överlevde o körde inte på nå.
Då kom de ett område som heter Kumla...
De e där ja bor!
Där e folk ute å går..

Kan ju säga att ja såg inga fina blommor, söta hus eller gulliga hundar när ja satt å kramphöll ratten, ja såg bara potentiella lik om de klev ut där ja kom farande *SKRÄCK*

Lyckas nästan slappna av när de kommer en rondelljävel till!
Mamma skäller, ja skriker, bilen hoppar å far, men vi klara den me *pustar ut* o sväng, sväng, sväng, sakta in, kör, akta kanten, sväng, SVÄNG SAJA, sakta in o WHIPLASH *piskljud teredär*

Voalá *stolt som FAN å glömmer genast allt gap o skrik o nervössvetten som isat sig på min rygg*

JA GJORDERE!!!
Ja körde bil ända hem *KÄRLEK*

Å ja höll hastighetsgränserna! ;)
De ni!

Som belöning tog ja en tvådagars fest (med en paus lördag fm för att må SJUKT dåligt)
Men de e en annan historia ;D

(dag två, på förfest)... (att de e dag två, syns på den tjusiga rödsprängda färgen i mina ögon haha) ... (å Ullricha satsar på att vinna bloggvärldens plut-trut)

(dag två... efterfest?)

X O X O

1 kommentar:

  1. HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA fy fan vilet groteskt kort från det vi kommit hem! Minns helt enkelt inte att vi tagit det kortet!

    SvaraRadera

Nu gör du mig sådär lycklig ^^